We zijn in de landbouw gewend om te denken in termen van productie. Wat levert het op in aantallen, kilo’s of bedragen? IJsbrand Snoeij van Boerderij ’t Paradijs in Barneveld pleit ervoor om de term ‘opbrengst’ breder te zien: ‘Wat dieren voor mensen kunnen betekenen, is ook opbrengst.’
De ochtenddauw druppelt van de tuinbonen die klaar zijn om geoogst te worden. Kippen scharrelen tevreden tussen de kamille. De naam van de Barneveldse Boerderij ’t Paradijs behoeft geen uitleg. Uit het aangrenzende bos klinkt het gekwetter van vogels. Die laten zich ook horen in de stiltetuin, het nieuwste onderdeel van de boerderij waar agrarisch ondernemen wordt gecombineerd met zorg en spiritualiteit.
‘De link van boerenbedrijf naar spiritualiteit is niet moeilijk te maken. Landbouw draait om verbinding maken met de aarde en de natuur, dus je zit al snel op gevoelsniveau’, zegt Snoeij. Zijn visie op landbouw ontwikkelde hij over vele jaren.
Snoeij’s vader wilde al boer worden. ‘Mijn broertje heeft het syndroom van down en zou zich fijn voelen op de boerderij. Ik volgde een opleiding om melkveehouder te worden.’ Het overlijden van zijn vader zorgde voor een koerswijziging. Snoeij besloot verder te studeren, tuin en landschapsinrichting en daarna ruimtelijke planvorming in Wageningen. ‘Mijn interesse lag breder dan alleen landbouw. Vooral landbouw in samenhang tot andere functies als natuur en zorg.’
Hij begon een eigen adviesbureau op het gebied van landbouw en zorg, met de droom ooit zelf boer te worden nog altijd in zijn achterhoofd. De eerste kennismaking met zijn huidige boerderij was als adviseur. De eigenaren zochten een nieuwe vorm om de boerderij voort te zetten. Snoeij schreef een toekomstplan waarin zorg en landbouw waren geïntegreerd. ‘Is dat niet iets voor jou?’, vroeg de eigenaar.
Maart 2006 verhuisde Snoeij met zijn vrouw naar de boerderij en ging aan de slag, met ‘hoofd, hart en handen’. Hij wilde mensen bij de landbouw betrekken. ‘Mensen brengen voedselproducten tot waarde, door te vertellen wat ze van je producten vinden. Lever je aan een grote afnemer dan hoor je dat niet. Ik zou daarom elk boerenbedrijf adviseren een deel van de opbrengst direct te verkopen.’
Benieuwd naar het hele verhaal? Open dan de pdf: Boerderij t Paradijs
Dit artikel verscheen in vakblad Nieuwe Oogst.